Státní přijímačky - co a komu chtějí dokázat?

14.4.2017

Přijímačky... letos opět po letech v režii státu.
Čeští ministři školství po sobě rádi zanechávají pomníčky. Paní ministryně Valachová z nich bude mít zřejmě celý hřbitov. Letos přibyl další s nápisem CERMAT.

Martina se rozhodla, že si půjde zkusit přijímačky na výtvarný obor jedné SŠ. Napadlo ji to v rámci adventního rozjímání, takže na zápis do nějakých přípravných kurzů bylo samozřejmě pozdě. Přípravu řešíme svépomocí. Už se mi o větných členech i zdá. Ale nehodlám z toho dělat tragédii v případě, že některý ze dvou set uchazečů bude předpisům pro přijetí vyhovovat víc.

Zaráží mě spíš skutečnost, že státem určené testy (CERMAT) testují žáky jinými typy úloh, než se na státem zřízených školách podle učebnic schálených MŠMT učí.

V Lidových novinách teď vycházela celá řada "zkušebních úloh" a pan Husar, který před lety založil úspěšný projekt "Zkoušky nanečisto", říká velmi výstižně:


Moc tomu nerozumím. Školy učí výhradně podle učebnic schválených MŠMT, ale zadání v testech, které mapují vědomosti žáků, jsou servírována způsobem, jaký žáci běžně nepoužívají a určitě budou překvapeni??
A tím chceme zjistit či dokázat co??

Z matematiky jsou to např. úkoly z geometrie. Ve škole dril: sestroj trojúhelník, čtyřúhelník...  rozměry máš dané- strana - úhel atp. ... zatímco v testu dostaneš předrýsovaný obrázek a pěkně ho podle pokynů dotvoř.

V českém jazyce je v testech  vše založeno na porozumění textu.
V jednom testu tedy žák načte odstavce a verše  z různých děl, v nichž se vyhledává daný jev, zkrátka překombinováno, znepřehledněno.

Takže když se k těm nezvyklým zadáním a záludným formulacím otázek přidá ještě tréma, to budou panečku výsledky!

Každopádně příprava na přijímačky se mi jeví jako dobrý byznys. Vzorové testy CERMATU na internetu frčí. Zajímavé jsou i ceny za "přípravu ke zkouškám" a nebo za "zaručené" tipy zkouškových testů .


Vyhovuje mi styl britských učebnic angličtiny: za každou lekcí je souhrnný test, který je ovšem koncipován tak, aby žáka připravoval na případné "mezinárodní" zkoušky. Takže se tam procvičuje porozumění textu- poslech, čtení s porozuměním... gramatické jevy zkouší vybíráním z několika možností, aby si student zvykl na techniky, které jsou u zkoušek  požadovány.
Nic složitého. Funguje to.


6 komentářů:

Knihomilka řekl(a)...

Náš mladej byl ve středu, jsem zvědavá. Každopádně tyhle testy jsou opravdu na odstřel, sama jsem na čj koukala jako blázen.

Danka a Jaro řekl(a)...

U nás niečo také píšu na školách piataci (tým sa to neráta nikam) a deviataci (tým sa to ráta ako body k prijímačkám). V podstate slovenčina je na čítanie s porozumením, venujú sa tomu síce v škole, ale mimo osnov ako prípravu na Monitro - oficálne sa to volá Testovanie 5 a Testovanie 9.
http://www.nucem.sk/sk/testovanie_5

Unknown řekl(a)...

Velmi trefný postřeh k učebnicím cizích jazyků. S kolegyní němčinářkou si často říkáme, kdy už sakra někdo vytvoří učebnici ČJ podle systému zahraničních jazykových učebnic. Zatím nic. Hlavně sloh a literatura jsou naprosto opomíjené a materiály tvoříme na koleni.

Eva Zverinova řekl(a)...

Nespojil se mi profil a anonymy nemám ráda. Takže doplňuji.

Jitka Neradová řekl(a)...

A se státní maturitou je to nemlich stejné. Nebo s přijímačkami na VŠ. I tam frčí byznys s přípravou na test, ke kterému v podstatě ve škole moc nepřijdou. Jako přes kopírák. Nu, hlavně že testujeme a testujeme, abychom byli in. Co tím ovšem dokážeme, to je fakt ve hvězdách.

Ali- Alice řekl(a)...

Napsala jsi to úplně přesně - o to přece jde - je to dobrý byznys. Proto se musí systémy přijímaček neustále měnit, proto se musí testovat věci, se kterými děti nepřijdou ve škole do styku. Kdyby vše znaly děti ze školy, nikdo by neplatil hříšné peníze za přípravky a další věci, které se na to nabalují.
Když dělala Klára přijímačky před dvěma lety na gympl, nemohla jsem také pochopit, proč v matice je standardně látka, která je v osnovách pro šestou a sedmou třídu.