Zážitkový kurz


26.8.2009 - 243.den z 365

Než začnu psát o tom, co mě dneska rozladilo, musím začít trochu "zeširoka". Jak víme, Majda je integrovaná do běžné ZŠ. Jezdí na električáku, který jsme při zápisu do školy rozhodně neskrývala. Přesto se nám ani po ukončených 6letech školní docházky nepodařilo pochopit pojetí integrace v praxi. Problémů je více, dneska mě zvedl ze židle se opakuje v pravidelných intervalech, a tak nás to jako rodiče dost ubíjí.

Pokud škola kamkoli pořádala výjezd- školy v přírodě, zážitkové kurzy, výlety... nikdy neprobíhala debata (podle nás tím nejjednodušším a nejpřirozenějším) způsobem: Chtěli bychom jet tam a tam- bude to i pro Majdu vhodné?
Škola (píšu škola, protože k výběru objektu se nikdy nikdo nepřiznal- vždycky to byla "jedna kolegyně") vždy vybrala objekt či cíl výletu a otázka stála rázem takto: "Jedeme tam a tam, bydlet budeme tak a tak- jak to uděláte s Majdou? Je tam malá koupelna...budeme bydlet v patře-jak s vozíkem? Máte nějakého asistenta?- No a taky počítejte s tím, že mu musíte zaplatit pobyt, ubytování a nějakou mzdu...

Snažila jsem se vyjednávat s třídní, pak se zástupkyní. Nakonec jsem uznala, že to sama nezvládnu a požádala o pomoc naši speciální pedagožku. Na společné schůzce jsme se snažily všem těm dámám vysvětlit, že bezbariérový objekt není o tom, že do jídelny vedou 3schody a děti spí jinde než Majda a že pokud jede dítě na školu v přírodě, mělo by mít možnost i někam vyjet do okolí- že opravdu nestačí bezbariérový pokoj a asfaltka kolem budovy... Nabídly jsme několik osvědčených tipů... kdepak.

Loni přešla Majda na 2.stupeň. V září jela třída na seznamovací kurz. Majda nejela. Objekt se nacházel ve svahu, schody a úzké dveře všude, kam se podíváš... Bylo jí to líto. Moc líto. Celý ten týden jsme se snažili udělat jí v Praze pestrý program, ale znáte to. Ani divadlo, cukrárna a výlety se nevyrovnaly klevetění s kámoškami a týdnu bez rodičů.

Letos na jaře přišel opět pokyn k zaplacení zážitkového kurzu- na září 2009. Ptala jsem se, jak to bude s Majdou?
"Uvidí se", pravila zodpovědná osoba. V květnu se mnou ta organizující p. učitelka osobně mluvila, zdůraznila jsem, jak moc je pro Majdu důležité, aby mohla je,že teď je to věkově složité období... . Proč ten objekt není ZASE bezbariérový??? Prý to nejde měnit. Objekt je vázán nějakými granty (Majda nastupovala do školy v září 2003- tak, to by se s tím snad dalo i počítat, ne?) No nicméně v objektu se provádějí nějaké stavební úpravy,takže tam během července paní učitelka zajede a ozve se mi, abychom se tam mohli s Majdou vypravit, vše vyzkoušet a dále se dle toho zařídit. Paní učitelka nevolala. Až dnes tedy 9dní před plánovaným odjezdem. Ve tři odpoledne se mi objevilo neznámé číslo. "Tak jak jste se rozhodli s tím kurzem?",hlaholila.
Optala jsem se, jak je to s tou bezbariérovostí a proč mi nezavolala dříve, že jsme se tam chtěli zajet podívat. "Já myslela, že se ozvete vy??? No to hravě stihnete, vždyť se jede až v září..."
No, tak domluva přece zněla jasně. Já ani nevím, kde ten objekt je, jak se jmenuje- a pojedu tam??
"Máte asistentku?",zněla další doplňující otázka. "A musíte tedy taky nějak vyřešit ty finance. Já to mám napočítaný na děti, tak to by se to muselo uhradit..." - takže sumasumárum týden za 8000Kč + doprava vlastní... No prima. A ještě spousta nečekaných dobrodružství...
Řekla jsem, paní učitelce, že vzhledem k tomu, že se odjíždí už 4.9., opravdu nestihneme prozkoumat objekt a zařídit asistenta (i když proč my??-rodiče). Je to akce školy, tudíž škola by měla pořádat akce pro všechny děti- i pro ty, co integruje a bere na ně od státu jisté navýšené peníze.

Majdě jsem to řekla, tak, jak to je. Nepřekvapilo ji to. Pravila, že jí to bylo hned jasný :-(
Já jsem sedla k internetu a jentak lustrovala onen objekt a docela mi ztuhly rysy, když na mě vyjelo jméno p. učitelky coby externí spolupracovnice, která zajišťuje pronájem onoho objektu. Třeba tomu nějak špatně rozumím. ...

Závěrem: Majdo, buď se prostě na ty nohy postavíš, a pak se můžeš školních akcí zúčastňovat, nebo si tedy seď na tom svém vozíku, ale doma. S maminkou a s tatínkem.
Když se chce, všechno jde. A když se nechce, nejde nic. Zážitky na kurzu prostě nejsou pro každého.
Wlk stroze konstatoval: "No, vyskašlali (on to řekl jinak :-) ) se na to, jako vždycky. Nic pro ni nemají připraveného a budou akorát dělat divadlo..."

Tak jsem si v depresi pustila film, který tu rok ležel nerozbalený. Pořád na něj nebyla vhodná doba. Až dneska. Babička vzala děti do Prahy- hurá!- 3hodiny VOLNO!!
A tak přišel na řadu "Spalovač mrtvol". Hrušínský v hlavní roli elegantní lidské zrůdy pana Kopfrkingla. Fascinoval mě naprosto špičkový herecký výkon R.Hrušínského (bbr, ten byl ale strašně slizkej!), hororový děj umocněný takovou zvláštní psychotickou hudbou...
Uvařila jsem si stylově černou kávu, (rakvičku ani věneček jsem po ruce neměla ;-) ) , hodila nohy na stůl... a vydržela se dívat až do samého konce!!! Včetně bonusů jsem to nastudovala a jsem moc ráda, že jsem se konečně odvážila!



Tak doufám že černé myšlenky odplavou a až se vzmužím, zavolám tomu panu správci, co mi na něj dala p. učitelka telefon, - jak hodlá vyřešit ten provizorní nájezd do hlavní budovy pro 150kg vozík. Dveře od skříně položené na schody to tudíž asi nespraví... Zahrajeme si tedy takové absurdní drama na otevřené scéně.

pozn.:
Objekt se jmenuje Hrachov- Svatý Jan- u Příbrami- jakoukoli osobní zkušenost a věcné připomínky vítám!

26 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Je to samozřejmě o lidech a z tvého popisu je jasné, že škola, kam Majda chodí se chová no jak to napsat zcela nevhodně...
Držím pěsti, aby mohla jet, ale k objektu se vyjádřit nedokážu...
Pevné nervy Vám všem...

Jitka Neradová řekl(a)...

No to je zážitek sám i bez kurzu.:-)
Když jsem psala něco veselejšího,myslela jsem to vážně.
Když to tak čtu, chápu, proč má to školství a učitelky zvlášť tak hroznou pověst. Ale s optimismem nikoli vrozeným si dovoluji tvrdit, že nejsou všichni takoví a našly by se i světlé vyjímky. Opravdu. Co změnit školu? Řešení razantní,ale třeba účinné. Jsou i jiné integrující školy,třeba doopravdy integrující. Existují. A změna je někdy dobrá věc.

wlcice řekl(a)...

Nojo, když škola by neměla být na 2.konci pHY- a tady v okolí opravdu nic není. Chtěli jsme to vyřešit už loni-při přestupu na 2.st. Školu jsem našla, ale chtělo to 1,5mil. na úpravy- lidi byli skvělí a vstřícní, ale budova úplně nevhodná... Fakt to není sranda takové dítě někam umístit. Hlavně s tímhle přítupem je to mnohem větší opruz ... :-(( Něco jiného se mluví, něco jiného se zas dělá...

Gabro řekl(a)...

První, co mi po přečtení přišlo na mysl bylo: "To je drsný!" Ono je to hlavně smutný... Všechno je to o lidech a tady jaksi není snaha... Proč by se pani učitelka měla snažit vybrat vhodný objekt, když z tohoto má provizi, že? (Jestli jsem to tedy správně pochopila) Brrr...

wlcice řekl(a)...

Mě? Gabro, zatím jiné vysvětlení nenapadlo... takže o to větší je moje depka. Mně to hlava nebere.
Oni Majdu tenkrát přijímat nemuseli-bylo to jejich rozhodnutí, jejich volba-navíc na www se integrací a bezbariérovostí chlubí!!?? no, musím to zas nějak zpracovat a zahnat chmury-hlavně Majdě.

Anonymní řekl(a)...

Ty jsi měla zase čmuch, opět jako loni,je to hrůza. To víš, provize je provize -ostatní musí stranou,

Marci řekl(a)...

Markét,je to smutný.U nás to bylo zcela stejný.Škola nechala psát články,jak integruje,ale nikde už se neuvádělo,že si na asistentku rodiče doplácejí. Pokud chyběla...byla jsem ve škole.A akce,jedině pokud se budu účastnit a Nikol si odtahám a zažídím,takže třeba výlet na Vyšehrad dopadl tak,že jsem se tam vlastně procházela s ní sama...,tempu třídy se nedalo s el. stačit.
nebuď smutná...,přijeďte k nám a uděláme dětem takový zážitkový kurs...že to stěží vydejchají...
Ale určitě se nějak brań,já už na to pak neměla sílu...

Katerina řekl(a)...

Grrrrrrrrrrrr!!!! Tohle mě tedy nadzvedlo!!!!!!!!!!!!

Moje první reakce je "dát je do novin! dát je do televize! investigativce na ně!", ale blbé je to, že by se to Majdě mohlo vymstít, resp. pedagogický sbor tohoto úžasného ústavu by to Majdě mohl dát sežrat. Ale nevím, Majda mi připadá jako bojovnice a možná by to psychicky zvládla. Ještě mě napadlo, od koho oni ty dotace mají? Není ono to z MŠMT? Nezajímalo by MŠMT, jak se škola chová??? Sakra já mám vztek.

Anonymní řekl(a)...

Ano, ano, zážitky jsou jen pro někoho. Hlavně že všichni mají plnou hubu integrace - známe to. Proti škole se těžko bojuje tak, aby člověk neublížil dítěti a myslím, že škola to moc dobře ví a tak se chová bezostyšně. Paní učitelka má děti patrně zdravé a představu jak to funguje s vozíkem žádnou. Olga

wlcice řekl(a)...

Marcelo,ty umíš potěšit. Díky, asi to tak nakonec dopadne... zážitky ale budou!!;-)

Kateřino,to bylo prvníé, co mě kdysi v zoufalství napadlo-medializovat to(dám to Nově, ty je rozsápou a předhodí národu..)-ne abych se pomstila, ale aby jiné maminky nebyly pak tak zklamané jako my.Jenže- ona ta Majda je na tom dušeně líp než kdejaký dospělý a tak tohle si nějak neumím představit.Ona prostě řekne jednou suchou větou vše. Tohle třeba glosuje: "Hm, zase bych tam překážela.Tak to na jim to kašlu.."- řekla, že si nepřeje,aby škola vystavovala JEJÍ fotky na web.Aby prý tomu někdo ještě neuvěřil, že se účastní akcí.
POkud škola takového žáka přijme, integruje "v rámci svých možností a schopností"- a jedinou odpovědí na všechny výtky je: "dejte si dítě jinam!" Papíry pro MŠMT jsou OK, inspekce je vždy spokojena. To je jako s tím, že je škola bezbariérová. Ano, má plošinu, která 2x do měsíce potřebuje zásah opraváře a stále nejezdí, hlavní vstup není ani po letech upraven, takže do školy se Majda dostává přes sklad všehomožného-pokud tam ovšem nějaký dobrák přímo přede dveřmi nezaparkuje...
U nás v okolí ne mi nepodařilo žádnou vhodnější školu najít. Ten vozík, to je prostě průšvih. nejsou prachy na stavební úpravy. On je tedy hlavně ani nikdo neshání... Podotýkám, že nejsme s muže žádní lepmlové a opravdu se snažíme spolupracovat, jenže jsme zjistili, že ono je to spíš obtěžuje a nehledají, jak by to ŠLO- první argumenty jsou PROČ TO NEPŮJDE.... to jsou prostě moje dojmy a 6let integrace v praxi. Nikdy by mě tohle nenapdalo- o integraci se všude vehementně píše a školy chrlí speciální pedagogy. Jak vidím z reakcí, tak tohle není až tak ojedinělý přístup. Skoro bych řekla, že je tady zažitý.
Majda už ví svoje. Loni kvůli tomu brečela... Letos už ne. Čekala to. Není hloupá. Zdá se, že pochopila strategii školy.


Olgo,o naše rady a názory nikdy nikdo nestál. My jen s manželem žasli jak složitě šlo všechno vždycky vymyslet. Je to už opravdu téma na román... :-(

Ještě dodatek, abych jako nezatratila všechny ;-)
Třídní akce jsou mnohem lepší. Třídní učitelka Majdiny potřeby myslím chápe a snaží se vyhovět. Plánuje trasy, vybírá objekty...

Jitka Neradová řekl(a)...

Dost drsný příběh- typický pro české školství- znám ho skrz na skrz. Ale světlé okamžiky snad jsou- není to bůh ví jaká rada či možnost, ale co Na Slovance? Nejsou rozhodně bezbariéroví, ale po tom co jsem četla o této bezbariérovosti...Je tam výtah, tím se ty brutální schody dají obejít, paní ředitelka je vstřícná a z vlastní zkušenosti vím,že ta vozíčkáře učili. Za zeptání pak člověk nic nedá, hůř už asi být nemůže a daleko to není.

Pan WLK řekl(a)...

Pořádající CK Starline
za získání nového účastníka na tábor dává provizi 400kč viz:
http://www.starline.cz/dokumenty.htm
Nabízí se otázka kolik vyplatí za dohození několika tříd ZŠ. Kapacita RZ je 200 lidí,
t.j. 190 platících (3050+350) x 190 = 646 000 Kč

Za 7dní platí žák 3035Kč + příplatek za výlet cca 350Kč, příplatek bude prý upřesněn později.

Dle ceníku CK 1 den/žák 230Kč ubytování a plná penze + na každých 15 žáků pedagog zdarma.
(Při nečerpání služeb, předčasném odjezdu apod. se vrací 100Kč/den)

Pan WLK řekl(a)...

Ještě link na školu a dokument o zážitkovém kurzu vystaven na hlavní straně.
http://www.zsburesova.cz/

Katerina řekl(a)...

Markéto, mám opravdu silný pocit, že toto je materiál na reportáž. Myslím, že právě kvůli ostatním rodičům a i proto, aby dotyční (dotyčná) neměli tak skvělý pocit, že jim všechno projde a ještě si pěkně vydělají. Majda, jak potvrzujete, je nad věcí. Ale tady jde o opravdu nestoudný případ... prostě mám pocit, že si to nějakou tu publicitu zaslouží. Samozřejmě, úplně chápu, pokud se Vám do toho nebude chtít... ale Vy mi jako bojovnice připadáte a pokud Majdě nehrozí duševní újma... držím Vám palce.

P.S. Recept na brownies jsem k své lítosti ztratila, ale pošlu jiný, na ultračokoládový a přitom lehoučký dort ideální na využití přebytků.

Katerina řekl(a)...

Jo a myslím, že ideální by byl pořad Reportéři ČT. Na Marka Wollnera bohužel kontakt nemám, ale mohu se pokusit sehnat. Na webu mají pouze toto:http://www.ceskatelevize.cz/program/10204457007-17.08.2009-21:40-1-reporteri-ct.html?faqform=1 - je tam možnost "požaduji odpověď"...

Ale prosím, neberte to, že Vám kecám do života, to bych nerada.

Andrea řekl(a)...

hm....typické..a nechutné...nějak te´d jsem bez iluzí o tom, jak to v tomhle státě chodí...mně stačilo,ja se dodržoval po celých devět let lukášův IVP na poruchy učení..na papíře, na papíře..jinak ani náhodou

Anonymní řekl(a)...

Wlčice,Majdo je mi to líto.
Takovýhle přístup je ostudný a do nebevolající.Je možné se nějak bránit?Stěžovat si?Média bych vynechala a nebo fak Reportéry.ČT.Ufff.Držte se.
Michaela.

Anonymní řekl(a)...

Co k tomu dodat :-((
Škola si stejně udělá vše po svém, hlavně ať to pro ni znamená co nejméně starostí :-((
Držíme place ať se to aspoň do příštího roku změní :-))
Markéta a Luki

Anonymní řekl(a)...

Stejné zážitky byly s Petrem ,nakonec jsme přestoupili na jinou školu a bývalá ředitelka měla s ostudy kabát.V bývalé škole je Petr vyfocen na schodolezu ve věku 7 let a škola se chlubí integrací.Osobně jsem šla do školy a chtěla odstranění fotky ,protože se škola nemůže chlubit Petrem ,když kvůli nevstřícnosti musel ze školy odejít.Celá věc byla postavená na hlavu ,ale doplácí na ni naše děti.Pavla

Lenka řekl(a)...

Dobře víš, že máme za sebou 9 let integrace na ZŠ a 4 roky integrace na střední. Několikráte mi z té jejich integrace bylo na blití. Co jsem si sama neoddřela a neodjela to nebylo.

wlcice řekl(a)...

Kateřino, já všechny zdejší rady beru jako upřímně míněné.. jenže my jsme opravdu zkusili všechno. Jediné řešení, které se nabízí: dát Majdu jinam. Loni jsme poptali několik okolních škol, ale vůbec bychom si nepomohli. Učitelé na 2.stupni tady jsou docela fajn, Majda s nimi nemá problémy, když byla nemocná, opravdu mi psali maily, posílali učivo... Tohle je zkrátka věc vedení školy, že to dopustí. Já nevím, kdo na jaké provize jede, ale s dětmi pracuju a v létě jsme s kamarádkou i samy organizovaly tábory- takže mám představu o tom, jak se objekty shánějí, vybírají, jak se platí... není to, že něco kritizuju a sama sedím s rukama v klíně. Argumenty, které jsme slyšeli ze strany školy, byly opravdu směšné. Objekt plně bezbariérový a dostatečně velký, který jsme jim loni nabízeli (Střelské Hoštice) nevyhovoval p. učitelkám (špatně tam vaří :-)) Tak na takové úrovni asi probíhá naše akademická debata.
Máme výbornou spec. pedagožku, taky je z toho rozčarovaná. Víte, člověk pochopí, že se něco nepovede, nejde hned napoprvé, ale mně nejde na mysl, když se problémy pravidelně vracejí a začínáme pořád na té nejnižší úrovni. My školu bereme jako společenskou záležitost- Majda přece musí mezi vrstevníky, nejjednodušší by bylo dát ji do JÚ, tam se s bariérami nesetká- ale ona nepotřebuje speciálního pedagoga, ona potřebuje jen odstarnit bariéry fyzické a ty v mysli lidí. Já se s p.učitelkou-organizátorkou snažila dohodnout, ale teď jsem zjistila, že byť jí na jaře "strašně šlo o to, aby Majda jela, kšeft je kšeft a přece kvůli jednomu vozíčkáři nepřijde "její" objekt o dalších X duší". Něco jiného se mluví, něco jiného se pak koná. Kdybych měla kam jinam Majdu dát, do medializace se pustím. Tady nelze doufat v nápravu /tady "jsou prostě tak zvyklí a nebudou to pčece měnit, když to léta fungovalo"/, tudíž medializovat a zůstat je pro Majdu nepřípustné.
Vrtá mi to hlavou. Mlčet se mi taky nechce. Uvidím... ;-)

Katerina řekl(a)...

Ještě mě napadla jedna možnost řešení - a to je způsob, k jakému se často (až příliš) uchyluju já, ráda totiž řeším věci písemně. Čili, doporučený dopis na více adres. Slušný, věcný, ale nekompromisní dopis s uvedením všech relevantních skutečností (včetně zajímavé provize pro objekt). A poslala bych to na vedení školy s tím, že chci mít jejich písemnou odpověď a že pokud z jejich strany nezaznamenám snahu věc vyřešit, mám v záloze ještě další kroky. (Není třeba specifikovat jaké.) To by jim aspoň trochu mělo naznačit, že by ještě mohlo být horko. Oni nevědí, jestli neuvažujete o jiné škole. Jen ať si myslí, že hrajete vabank. Ostatně pokud je vedení školy slušné, věc je bude skutečně zajímat. Možná by ale pak nebylo od věci tuto diskusi smazat.

Katerina řekl(a)...

...teď jsem si pořádně pročetla Váš předchozí komentář a pochopila, že "slušnost" vedení školy asi nebude tím nejlepším, k čemu by se měly upnout Vaše naděje (:-/). Právě proto bych jim přála zažít pocit, že jim začíná hořet koudel za "zadečken", jak se dnes v médiích říká. Protože toto jejich totální selhání na několika frontách materiál na ostudnou (pro ně) reportáž nepochybně JE, a oni vůbec nemusí vědět, že tak daleko jít momentálně nehodláte.

Marci řekl(a)...

Markét plně chápu tvou nechuť ke změně.Ono je to fakt všude stejný.Já si ještě vzpomněla na jeden zážitek..před léty jsem zjistila,že na jazyk ,AJ chodí Nikol s jinou třídou,na otázku proč? mi Nikča v klidu řekla ,že se pí učitelce nechtělo chodit ze schodů.A tak Nikču předala kolegyni z áčka.Šla jsem se zeptat ředitele,nevěděl o tom nic..A od druhého dne chodila milá paní učitelka dvě patra za Nikčou do třídy.Asi měla vztek,ale já teda taky...

Anonymní řekl(a)...

Markét, je mi smutno - o to víc, když člověk v nedávné diskuzi četl názory lidí, kteří údajně postižení "rozumí" a podle nich všechno jde, když se chce a rodiče, kteří si stěžují, jsou fňukny ...

Je mi líto Majdy, to sakra nestačí, čím si ty naše děti musí procházet i bez těchhle zbytečných bariér?

Klárka je maličká, já radši moc neřeším co bude za rok, dva, to víš, ale popravdě se začínám děsit...

Víc nemůžu psát, je mi to fakt líto, držím palce, aby to škola a ta učitelka nějak "dostaly" vrácený, tohle se prostě nedělá!!!

Diny

JaninkaD řekl(a)...

Ach jo, to je teda...no nemám slov. Ještě štěstí, že alespoň ta třídní má rozum.

Asi bych začla komunikovat pouze s vedením školy a jen písemně. Vyžadovala bych písemnou odpověď včetně podložených argumentů, proč škola nemohla zajistit pobyt v naprosto bezbariérovém objektu. (Tady by se to asi chtělo i zmínit o tom, že jsi jim několik takových objektů sama navrhla). V dnešní době je prostě nejlepší mít všechno na papíře.

Každopádně přeji hodně sil a pevné nervy.

Jo a doufám, že ti nevadí, když takhle občas nakouknu ačkoliv se vůbec neznáme.