Další exkurzní den

Škaredá středa, dá se říct.

Opět mě dostihla moje noční můra: integrace!

Léta se rozčiluju- tedy nejen já, ale já to činím taknějak aktivně, poněvadž když už jezdím na různé semináře a konference, ráda bych, aby se to, co se na této akademické půdě káže, projevilo už konečně taky v praxi. A ono ne a ne!

Zas tu máme naše oblíbené exkurzní dny. Tedy dny, kdy se žáci v rámci výuky odeberou do terénu, aby poznávali svět i z jiného úhlu. Má to jen malý háček. Obvykle se nepočítá s tím, že by měla jít i Majda. Nevím, proč tomu tak je. Škola má zkrátka nějaký plán akcí, podle něhož se jede již dlouhá léta, a nebude je přece měnit! Určitě je míň práce sdělit jednomu, že tam prostě nepůjde, protože to pro něj není přístupné, než vymýšlet nějaké jiné aletrnativy.
Majda chodí letos už do 9.třídy. Řekla jsem, si, že když během 8let škola nepřistoupila na integraci jako takovou, nedá se s tím nic dělat. Hold to nějak musí dožít... rezignovala jsem. Ale protože to pro mne  není tak úplně přirozený postoj k věci, samozřejmě mi to nevydrželo...

Sled událostí byl asi takový:
Devítka půjde ve čtvrtek v rámci exkurzního dne  na exkurzi do pivovaru Staropramen - znělo sdělení školy. A nic víc.
V úterý ráno jsem tedy navštívila školu osobně, abych zjistila, jak to mají vymyšlené s dopravou a organizací, protože jet z našeho okraje přes centrum Prahy na Smíchov- to je tak vzít si celodenní dovolenou. (zde se nabízí otázka: Proč tohle musím zjišťovat já? Proč už rovnou není u sdělení dopsáno, jak to bude s Majdou?)

Asistentka nic nevěděla, protože ve čtvrtek má službu ta druhá. Přišla sama zástupkyně a ihned přivolala paní učitelku, co akci měla na starost, aby mě ubezpečily, že dopravu neřešily, protože pivovar je samé schody. Majda tam tedy nemůže.... prima. (stále myslím usilovně na to, že nemám dělat potíže, že mi to zato nestojí... a že prosazovat její účast na této akci je v tuto chvíli opravdu nesmyslné)

"Předpokládám tedy, že bude mít nějaký individuální náhradní program...", konstatuju suše.
"No, ano... to by mohla", pravila paní zástupkyně celkem vlídně, " my tu v budově máme pro nižší ročníky záchranný systém- hasiči, záchranáři- co , Majdo, chtěla bys?"
Majda celkem oddaně kývla. ... co taky asi na to říct, že?
Snažím se na tom hledat pozitiva - probírám to ještě mezi 4očima s Majdou, říkám jí, že naštěstí už chod pivovaru viděla v Dublinu a že ve Staropramenu to jistě lepší nebude... no takové ty řeči, když sami sebe chcete ujistit o něčem, co byste normálně řešili jinak.
Majda neprotestuje. Tak se ještě rozloučím se všemi třemi dospělými a letím do práce.

Středa.
Situace se změnila..... podrobnosti raději jen zde.

Všechno je jinak a bude lepší, když Majda zůstane doma....

Následoval můj telefonát do školy a pohovoření na téma integrace a účast Majdy na akcích konaných mimo školu. Nepříjemná a poněkolikáté se opakující záležitost.

Závěrem:

 Tak mi v rámci integrace došly mi nápady, zbraně... je mi  zvláštně  divně.
Když na různých setkáních vidím rodiče postižených dětí- co všechno dokáží: pracovat, starat se mnohdy o velice složitě nemocné děti, a přesto ještě organizovat akce pro druhé, jezdit po výletech s tím, že se výpravy účastní všichni členové rodiny - zdraví i nemocní....

Co je potřeba k tomu, aby se člověk začal chovat lidsky?


...tak první exkurzní den si můžeme odškrtnout. Ještě nás tento rok čekají asi čtyři...

11 komentářů:

Baruschka řekl(a)...

Nemám přístup do pozvané sekce, nicméně na celou situaci můžu říct akorát tak ku.wa! Začněte už používat mozek místo směrnic!

Anonymní řekl(a)...

Škoda, že jste se nezkusila obrátit přímo na pivovar. Některé firmy se dokáží přeskočit, aby vyhověly nestandardní situaci, nakonec z toho mají kladné body, a škola by se možná chytila za nos.

wlcice řekl(a)...

Expozice pivovaru není bezbariérová, tudíž vyrazit tam s vozíkem můžete, ale valnou část expotice prostě neuvidíte. :-(

Nehledě na to, že já si opravdu stále naivně myslím, že akce školy by OBECNĚ-nejen v našem případě!!- neměl zajišťovat rodič integrovaného dítěte- nemusí být přece vždycky z oboru a vědět jak. Vždyť škola má lidi k tomu určené a vyškolené- viz výchovný poradce-spec.pedagog, asistenti, kteří museli absolvovat za značný finanč.obnos asi 100hodinové školení... Takže z mého hlediska lze rodiče požádat o spolupráci-nikoli na něj navalit vlastní povinnosti.

Daniela řekl(a)...

Ahoj Markét, ach jo. Ještě, že je Majda taková chápavá. Ale veselé to není.
Jinak přeji hodně sil, dovedu si představit, jak to musí být vyčerpávající, pořád dokola.
Daniela

Unknown řekl(a)...

To je neuvěřitelné, že se stejná situace pořád opakuje. je smutné, že se musí člověk doprošovat, když by to měla být samozřejmost...
Mluví se o tom, že stát chce většinu dětí s postižením, i s těžším MP integrovat. bojím se toho, protože to nezvládá ani tam, kde jsou k tomu předpoklady. Majdě moc přeju, aby příští škola brala takovéhle věci samozřejmě!

wlcice řekl(a)...

Ano, Moniko, já si taky říkám, že by "mohli dopadnout hůř"-Majda opravdu potřebuje pouze fyzickou dopomoc- chtěla bych vidět ty akce s nějakým "aktivním a lehce agresivním" MP dítětem.Tam by se na bariéry vymlouvat nešlo.
Mě od školy udivuje ta vytrvalost- nepovolit!! Hlavně neslevit a neustoupit od toho, co je léta zajeté. Argumentem je i to, že by to ostatní děti omezovalo!! když pominu ten hlavní, že "kvůli jenomu dítěti přece nebudeme..."
Lepší průpravu pro život by Majda asi těžko někde získala.

Lucie řekl(a)...

Jste holky statečný a tenhle poslední rok to vydržíte!!!! Máš můj obdiv, moc často si uvědomuju, když čtu tvé postřehy, jaké prkotiny oproti vám vůbec řeším a jsem ti moc vděčná, že mě vždy vrátíš na zem! Díky :)

Jitka Neradová řekl(a)...

to je to, co mě tady štve,že tu nic (skoro nic) nefunguje, nikdo za to není zodpovědný, nikdo nic neřeší a jen by brali peníze. Je to skandální a boj s tím je velmi vyčerpávající

A. řekl(a)...

Ne, že by to nešlo. Ono to jde, ale ono je to o přístupu a o ochotě se docela normálně chovat lidsky a zapojit selský rozum. (Máme ve třídě/ve škole vozíčkáře, co s ním budeme dělat, zvládne to, jak ho dostaneme tam a tam.) Že na to kašle nejen učitelka, ale i nějaký výchovný poradce a vímjá kdo všechno na té škole je, tzn. osoba za to placená, to je přístup na facku. Že slovy "nejde to" se argumentuje na základce, mně připadá jako síla. Na něco jako povinná školní docházka má nárok přece každé dítě, které na to intelektuálně stačí, co na tom, jestli k němu patří vozík. (Stejně tak nerozumím tomu, proč v deváté třídě na začátku roku jezdí základka na exkurze. Neměli by si to nechat na druhé pololetí, případně konec roku, až děckám přestane záležet na známkách?) Úroveň českého školství minimálně v rovině základek a středních je příšerná. (Psáno z pozice vozíčkáře, který aktuálně studuje VŠ, na níž si stěžovat naopak nemůže absolutně, všichni maximálně ochotní, kompetentní osoba, která dělá svou práci, rovněž není sci-fi.)

Emily řekl(a)...

Mě na tom připadá nejhorší ta zoufalost, beznaděj, že člověk nemá dovolání. Nikdo není zodpovědný, jak se můžou honosit titulem škola s integrací postižených žáků - nebo jak se to jmenuje, to je klamání rodičů.

LenkaS řekl(a)...

Naše zkušenost s integrací není o moc lepší. Situaci nám zachraňuje třídní učitelka, jediná chápající naši situaci. Nejraději bychom na druhém stupni nechali vozík doma. Že by pomohl zázrak?

Holky, držte se!