29.1.2012
V názvu tohoto příspěvku se zřejmě skrývá nový terminus technicus. A kde že jsem k němu přišla? Odposlechla na ulici.
Jak víme, je doba zápisů do 1.tříd. natěšení předškoláci se nemohou dočkat a pyšní rodiče při tomto aktu své potomky natáčejí prostřednictvím nejnovějších technických výstřelků. Jenže než vůbec potomek poprvé do školy vstoupí, netuší, co všechno jeho rodiče absolvovali, aby se ujistili, že právě tato škola budo tou pravou a bude hodna vyučovat jejich poklad.
I vedl jeden tatínek předškolačky telefonní hovor na téma "dobrá škola" a po několika větách bylo zjevné, že takovou, která bude odpovídat jeho představám a požadavkům, ještě nikde nepostavili.
A zazněla i tato věta: "Nojo, všichni blbnou s tou inkluzí. Školy jsou teď plný těch inkluzívních dementů, to pak normální děti akorát brzdí a všechno jde do kopru..."
No vida! Taky názor. Mám jednoho inkluzívního dementa doma. Tak vím, co to v praxi obnáší. To je ale v tuto chvíli jedno. Fascinuje mě spíš jak společnost, která nezvládla integraci, směle přistoupila k vyšší fázi- tedy k inkluzi- tedy čistě teoreticky samozřejmě. V praxi to vypadá docela jinak.
Moc děkuji Ivy za odkaz na pořad, který mi v TV utekl. Jmenuje se příznačně: "Ošklivé slovo inkluze"
Koho toto téma zajímá, rozhodně doporučuju ke zhlédnutí - zabere cca 25minut. Je zajímavé poslouchat uhlazené fráze ministerských úředníků, a pak následně slyšet od ředitelů a učitelů škol, jaká je praxe a jak od příslušných institucí (zřizovatelů atp.) nedostali peníze ani na základní platy asistentů... inkluze je zatím i pro mne ošklivým slovem s neurčitým významem.
6 komentářů:
Zajímavý pořad - nemám jasný názor, zda je nutné rušit speciální školy, vzdělávají se v nich děti s různými problémy. Integrace či inkluze v českém podání není pro každého.
Anežka je dle ředitele pouze integrována. Inkluze na ni čeká asi někde jinde a někdy jindy. Ale ona je spokojená a to je pro nás podstatné.
Mrzí mne, že má Majde neustálé problémy se školou.
Zdravíme maroda Martinku, snad už je jí lépe!!
No s myšlenkou rušení spec. škol neztotožňuju. Myslím, že některé děti opravdu potřebují vzdělávací program a metody vyúky uzpůsobit tak, že to v běžné třídě aplikovat nelze. Hlavně je několik spec. vzdělávacích zařízení, která podle mého fungují výborně a poskytují dětem služby velice kvalitní. Koneckonců budovalo se to tu léta, tak proč šmahem a ukvapeně rušit něco, co funguje a po čem je poptávka.
Nicméně většina případů integrace, které znám z praxe, s integrací skutečnou- podle příruček ;-)- mnoho společného nemá. Když vidím, kolik papírů je třeba vést a kolik odborníků se točí kolem jednoho dítěte- a v praxi pak na papíry stejně nikdo nedbá, žádnou právní hodnotu nemají... k inkluzi je cesta dlouhá- já bych se spokojila s dobře provedenou integrací.
Sama jsem toto řešit nemusela, ale moje kolegyně má syna, který byl integrován. Zpočátku byl bez problémů a pak se začaly problémy objevovat a prohlubovat. Zažila i nátlak učitelů na to, aby ho dala ze školy pryč. Převedla ho na speciální školu a je spokojenost na všech stranách. Jediné, čeho lituje, že to už neudělala dříve.
Nikomu nic zlého nepřeju, ale možná by si pán měl zkusit, co to je mít takové dítě doma.
je to idividuální,každé dítě jinak....,nedá se zobecnit
Hmmm, představa, že takhle mluví o Jendovi...ale bohužel to tak je. Chodí mi podobné anonymy. :-(
Okomentovat