5.6.2010
Na sobotní večer se mi podařilo získat lístek do divadla Ungelt (díky, Jitko :-) )
Divadlo Ungelt se naleznete v centru Prahy ve sklepení budovy, jejíž základy pocházejí z 11.století. Je to velmi komorní scéna pro necelou stovku diváků. Zakladatelem a majitelem tohoto divadla je Milan Hein.
V předsálí divadelního sálu, se nachází vinárna, v níž můžete posedět na židlích, které darovaly významné osobnosti kulturního života.
Každá z nich je opatřena jmenovkou dárce. Nechodím sem moc často(je stále vyprodáno), ale pokaždé mě baví okukovat jednotlivé židle, zkoumat, komu patřily a vybavovat si tváře ke jménům uvedeným na mosazných štítcích.
Repertoár divadla tvoří především konverzační hry pro 2-3herce. O tom, že jsou hry úspěšné nejen u diváků, ale i u kritiků, svědčí i vystavená sbírka cen Thálie. Pravidelně zde koncertuje také Marta Kubišová.
Dnes večer patřila scéna dvěma dámám: Janě Štěpánkové a Zlatě Adamovské. Hrály v komedii francouzských autorů Pierra Palmada a Christopha Duthurona "Na útěku".
Tyto dvě hrdinky se sejdou v noci u silnice, kde hodlají stopovat auta.
Claude je dáma v letech, od života už mnoho nečeká a rozhodla se utéci z domova důchodců, kam ji umístil starostlivý syn a ona považuje pobyt v tomto zařízení za nesnesitelný.
Margot je žena ve středních letech, která má už pokrk streotypního rodinného života, a tak v den, kdy její dcera dosáhne plnoletosti, sbalí kufr a uteče z domova. Ani jedna z nich neví, kam jedou. Nemají cíl. Chtějí se jen dostat pryč. Na své cestě mají několik zastávek a neustále si porovnávají svoje životy, ujasňují si svoje priority a starší a zkušenější Claude ukazuje naivní Margot, co všechno může "vytěžit ze života" tím, že jí líčí svoje zážitky a milostné aférky.
Dialogy jsou vtipné, plné ironie, ale tu a tam člověka až zamrazí, jak moc jsou pravdivé..
.
Útěk nemusí být nutností, někdy nemá ani cíl. Vyskytnou se v životě zkrátka takové chvíle, kdy jde jen o to, získat čas "k nadechnutí se", aby si člověk utřídil myšlenky, nabral síly a zase mohl jít dál. Jsou to prostě útěky ODNĚKUD nesměřující však NIKAM.
A i takové jsou potřeba. Důležité je, aby si "na útěku" člověk ujasnil, co a jak, aby třeba i našel přijatelné řešení pro něj dále neúnosné situace a aby zkrátka našel dostatek sil a optimismu a mohl pokračovat dál...
Večer jsme zakončily (byla to dámská jízda ;-) ) posezením v divadelním klubu (já na židli Milana Kňažka) u láhve šampaňského a rozebraly jsme nejen hru, ale především skvělé herecké výkony.
Jana Štěpánková je vážně neuvěřitelná a to, že se narodila v roce 1934, to snad musí být překlep :-)
4 komentáře:
Holky, já smekám..co vy stačít obrazit..a k tomu pracovat..já mám dost sotva přijdu z roboty.
Tak tomu říkám dokonalá reportáž. Já neměla ani foťák. A seděla jsem na Pavlu Větrovcovi:-) Útěk odněkud nikam má mnohdy hodně do sebe. Byly to přínosné dvě hodiny. A že paní Štěpánková má překlep v datu narození, s tím tedy naprosto souhlasím:-)
Hezky jsi to napsala. Že bych utekla???, slibuji, že o tom budu vážně uvažovat! zuzi
Dostala jsem loni od dcery představení k narozeninám a dodnes se skláním před brilantními hereckými výkony.Našla jsem si nevěřícně datum narození paní Štěpánkové na internetu -neuvěřitelné výkony!! Moc bych si přála i letos představení Ungelt_ bohužel beznadějně vyprodáno. Dáša Košuličová.
Okomentovat