Čtení, psaní, povídání

4.11.2011

Tyto tři činnosti doma s dětmi provozujeme v hojné míře. Jsem moc ráda, že se nám podařilo dětem vštípit dětem návyk, že televize se nezapíná, pokud zrovna někdo nechce sledovat něco konkrétního. Neběží u nás jako kulisa.
Hodně čteme, v knihovně jsme za "štamgasty"- personál se na nás usmívá- my se rozprchneme každá ke svému regálu a nosíme své úlovky na jednu hromadu. :-)

Majda občas vezme Martinku do parády. Někdy ji pozve k sobě do postele a čte jí - teď momentálně Staré řecké báje a pověsti. MáŤa má co dělat, aby pobrala všechna ta jména cizího původu :-) a Majda ji nešětří s testovacími otázkami, ale Martině to zjevně nevadí, někdy se sama masochisticky na čtení hlásí. A jindy zas ona chce číst Majdě. Majda je přísný posluchač a žádnou chybu Martině netoleruje... někdy se až divím, že to všechno vydrží bez odmlouvání.


Co se týče kapitoly psaní- Majdu psaní baví a navzdory tomu, že mě před jejím nástupem do školy "odborníci"  varovali, že její grafický projev díky postižení jistě nebude estetický a možná jej nebude ani schopna, tak opak se stal pravdou. Majda měla písanky jak natištěné- a já rázem upadla v podezření, že ji doma mořím, abych vyvrátila ony teze... Nic takového samozřejmě neprobíhalo, vzhledem k její zvýšené únavnosti a její povaze bylo velice málo věcí, do kterých bychom ji mohli nutit ;-), ale to se těžko dokazuje. její psaný projev je celkem kultivovaný a hlavně čitelný!

Martina píše levou rukou a některé její písmené výtvory opravdu mají k normě písma daleko :-) Nicméně její volná tvorba zaručeně pobaví- vymyšlená jména  a příběhy... nemají chybu. :-)

Ve verbální projevu vede Martina jednoznačně. Občas některá slova zkomolí, jindy použije v nevhodném kontextu- a o zábavu je postaráno.
Tu a tam tápeme, o čem vlastně to dítě mluví :-)

"Mami a jak dlouhá je osmisměrková nota?"
"A o čem si povídáte s rodinným mluvčím?"
"..sbalím si to do letní taštičky..."

...a nikdo jí nevymluví, že taštička není letní, ale toaletní, když se do ní dávají mycí - tedy toaletní potřeby, osmisměrky, že jsou hříčky s písmenky  a s osminovými notami nemají vůbec nic společného a mluvčí, že je rodilý -nikoli rodinný  :-)

10 komentářů:

Lucka řekl(a)...

krásná sourozenecká fotka..
Martinka nezklame :D

ivy řekl(a)...

Taky jsem se s potěšením dívala,jak si sestry společně čtou.
A pak už jsem se jenom smála :-))

My jsme měli na WC letní papír :-))Dodnes nevím,kde sehnat zimní :-))

Janah -Švédské listy řekl(a)...

Krásná fotka.
U nás se taky hodně čte, a děti nám už odmalička nosily knihy, že chtějí číst, a dodnes jsou vášnivými čtenáři. Mám zkušenost, že to nadšení pro čtení děti okoukají od rodičů, když sami nečtou, tak nemůžou chtít, aby děti hltaly stohy knih.
I když je pravda, že já jsem to podědila spíš po dědečkovi, prostě chce to vzor v rodině..

Anonymní řekl(a)...

Moc krásná fotka. To jsou chvíle sesterské lásky. U nás bohužel nikdy netrvají moc dlouho. Olga

LenkaS řekl(a)...

Na fotce je jasně vidět, jaké jsou holky parťačky.
Čtení a povídání jsou i u nás v oblibě. Jen to psaní necháváme na tebe, Markét. ;-)

Marci řekl(a)...

ta fotka je nádherná...

Jitka Neradová řekl(a)...

Také se mi ta fotka moc líbí, sálá z ní pohoda. A Martinka je dokonalá, letní taštička mě dostala. Mám teď asi jen podzimní:-)

Anonymní řekl(a)...

To snad byla inspirace, včera jsem si přečetla v našem ČJ také perly, učí se vyjmenovaná slova a v sešitě bylo: hory Bílé Kapry (Karpaty) a vybydlený obývák (vybílený). Jen jsem nechápala jak k tomu slovu vybydlený přišla ....Olga

wlcice řekl(a)...

Fotka je MOMENTKA - opravdu je to jen momentální záchvěv do očí bijící lásky, jinak tu zdaleka tak přátelsko není :-)) Literatura sbližuje -dalo by se říct :-)

No a perly čj miluju! vybydlený obývák máme častěji než vybílený :-) Pamatuju si, jak mě dostala Majdina "zlatá žula sicilská" :-)

Andrea řekl(a)...

no ale řekni sama..žula, to zní..bula je proti tomu nic!