Nomen Omen

1.11.2011

čili příznačné pojmenování...

Jméno- věc, bez které se neobejdete; věc, kterou dostanete bez ohledu na vaše přání. ;-)

Při vybírání jména pro svého potomka  jsou rodiče mnohdy ovlivněni spoustou faktorů. někdy hraje roli tzv. "rodové jméno"- dědeček i jeho čtyři prapředkové se pyšnili jménem Čestmír, takže potomek mužského pohlaví má už několik generací předem dané, jak se bude jmenovat.

Jindy jsou rodiče ovlivněni nějakou významnou osobností- či postavou- z historie; v současnosti hrají významnou roli při rozhodování seriálové postavy ... no a tady už to je někdy trošku problém. Ne každé světové jméno vypadá dobře ve spojení s ryze českým příjmením.

Díťátko má pak o zábavu postaráno- milující rodiče si nepřipouštějí, že "tady něco nehraje", ale všechno mu pěkně spočítají až spolužáci, kteří jméno s chutí zrýmují, zkomolí, počeští... a chudák nositel se pak může topit v slzách, ale nic moc s tím nenadělá. AlespoŇ co já si pamatuju, většina přezdívek všech mých spolužáků, kamarádů a známých je odvozena od jejich jmen.

A tak mi v hlavě uvízlo třeba spojení: Kevin Hruška, Sarah Štěříková, na vizitce prodejce našeho prvního nového vozidla se skvělo jméno přímo historické: Jeroným Pražský, moje paní dr. se jmenuje Myslena, v porodnici jsem si přišla na své- s chutí jsme pročítala cedulky u dveří: Annie Přibilová, Max Týc, Jeanette Švorcová... užije si zajisté i hošík jménem Matouš Šámal- pokud jeho sykavky nebudou bezvadné, může se těšit na spoustu legrace.

Nejsem ani vyznavačem módních vln všech těch Kubíčků, Matýsků, Aniček, Terezek... Jména krásná, ale čeho je moc, toho je příliš. Jak má pak jméno plnit rozlišovací funkci, když Terezek je ve skupině holčiček hned několik?

K tomuto zamyšlení mě vybudil úkol, který naše Martina opět vypracovala po svém. Měli psát jména dětí na zadaná písmena. Přece se nebude zdržovat listováním v kalendáři, který stojí na psacím stole. Hbitě si vymyslela jména vlastní...

Doufám, že než nastane čas výběru jmen pro vlastní potomky, touha po originalitě ji (alespoŇ částečně!!) opustí, nebo se můžeme těšit na vskutku nezaměnitelná vnoučata :-) Snad si zvykneme :-))
Kam na to chodí, to vážně netuším... 




23 komentářů:

Blanka řekl(a)...

Tak například Taver nemá chybu, Marťa je číslo.

Marta řekl(a)...

Mně se líbí Oliva, to má zvuk!

Danka a Jaro řekl(a)...

U mňa vedie Šišil :-)

LenkaS řekl(a)...

Martinka nikdy nezklame. ;-)

Baruschka řekl(a)...

Výborně vypracováno! Gratuluji! Doufám, že dostala za jedna :-). Add Anna.. když jsme jí dávali, v okolí nebyla žádná a ve finále jsou ve třídě asi 4.. ach jo..

Anonymní řekl(a)...

Martinka je vskutku originální, to se jí teda nedá upřít:-)
Nad jmény jsem teď trochu přemýšlela proto, že jsem si všimla, že do kalendáře na 7.11. přibylo jméno Andělín (nebo už je tam dýl a já si dřív nevšimla?). Přišlo mi to vskutku jako dost pitomé jméno pro kluka. Ale dívala jsem se na www.kdejsme.cz a v ČR se toto jméno skutečně vyskytuje a to hned 67x! Takže jen asi nemám smysl pro originalitu...

wlcice řekl(a)...

pro Danka a Jaro:

:-) Šišil se mi osobně taky "líbí" nejvíc - to je evidentně novotvar! :-))
Ale mít kluky dva- beru Taver a Selijus- budou 100% jedineční :-))

Gabro řekl(a)...

Mne zaujala i ta Nána :-)))...

Marianna řekl(a)...

Jojo, motivace rodičů pro volbu jména jsou různé. Jsem zásadně proti "rodovým jménům" (i když tlaky byly), a jelikož mám velmi rozlehlé příbuzenstvo, dalo práci vybrat jméno, které by už někdo nenesl. A je to zrovna módní Kubík :-D
A taky se mi líbí Vaše motivace pro výběr jmen potomčic ;)

Janah -Švédské listy řekl(a)...

No, alespoň budete mít nezaměnitelná vnoučata - taková Šišil nebo Ribana by se v českém prostředí hezlky vyjímaly, moc se mi líbí mužské Taver, odvozeno zřejmě od taverny, Selijus mi trochu připadá jako ve švédštině vidět světlo, takže to taky není od věci, v době tunelů.

ivy řekl(a)...

Nádherná ukázka Martinčiny originality a fantazie !!!

Pečlivě uschovat,to se jistě někdy bude hodit :-))

Andrea řekl(a)...

Ano..Nána je takové obecné..leckdo byse za něj schoval:-))))A na Ribanu jsme se hráli ve školce:-)))

Aranel řekl(a)...

Jsem pro Ribanu.... v případě, že Martinka neostartovala novou vlnu a nebude jich za čas v každé třídě pět

Markéta a Luki řekl(a)...

Martinka by mohla navrhovat nová jména do kalendářů :-))Super, doufám, že v žákovské se tyčí krásná jednička :-)

wlcice řekl(a)...

:-)) snad leda psích a kočičích!...lidem bych to nepřála ;-)

Lucka řekl(a)...

Šišil nemá chybu - Martinka je skvělá. Jsem se po ránu zasmála.

(vím o Esmeraldě Lakatošové)

taky jsme si mysleli, jak málo bude Sofií a roztrhl se s nimi pytel...

Anonymní řekl(a)...

Ovlivněna řeckou krizí-asi: TAVER ...OLIVA :-))

Amelie řekl(a)...

Oliva a Selijus to zní nádherně.:-)

Katka řekl(a)...

Ja jedného Olivu poznám! Jirku... :o)
Maťa nemá chybu!

Anonymní řekl(a)...

Taky se mi nelíbí rodová jména, když jsou v domě tři vladimírové a tři Aleny... A když jsem dávala před 25 lety Terezku, tak byla jediná ve školce a jediná ve škole :o)))
A Martinka je skvělá!

pisarka řekl(a)...

No raději ten seznam nebudu ukazovat svému muži - on by byl schopen si vybrat. Momentálně je zamilovaný do jména Adolfína - už jen to mě odrazuje od početí dalšího dítěte :-))

wlcice řekl(a)...

Adolfína je tedy taky originál... kdyby Josefína...ale tohle je na mě moc nadčasové.

Marianna řekl(a)...

Ještě jsem si vzpomněla, že mi jedna známá ze Slaného říkala, že tam u nich je legendární paní se jménem Mercedes Bencová :)