Do školy?

21.1.2010

Tak nám zase nastala doba zápisů do 1.tříd....
I my máme doma předškoláka. Martince bude letos v srpnu 6let. Do školy se těší velice, neb neví, co ji doopravdy čeká ;-) My jí to nekazíme, ač to dobře víme :-)
Majda se ujala role soukromého učitele a vymýšlí Martince nejrůznější úkoly, vytváří pracovní listy, hodnotí, vytýká chyby a snaží se Máťu vzdělávat. Někdy používá velmi drsných metod, ale Máťa je od Majdy přijímá úplně v pohodě a nijak ji to nedeprimuje, takže do jejich vzdělávacího systému moc nezasahuji. Máťa si na školu hraje (zatím) ráda. Ochotně plní zadané úkoly, snaží se svou levou ručkou malovat čárky, tečky, vlnovky, počítá a obtahuje písmena. Vše se zdá býti v pořádku... do té doby, než školku navštíví paní psycholožka.
Jednoho dopoledne sebrala všechny předškoláčky a provedla s nimi onen pověstný "Jiráskův test školní zralosti"  a jakýsi pohovor.
Po takovém pestrém dopoledni mi p. uč. sdělila, že Martince byl doporučen odklad školní docházky.... No , zaskočilo mne to. Nepočítala jsem s tím.Chtěla jsem vědět podrobnosti. Toužila jsem po rozhovoru přímo s paní zkoumající psycholožkou. Vadilo mi zdůvodnění "je narozená v srpnu, to víte...to se dává odklad- a ona má tu levou ruku, tam se dají očekávat grafomotorické obtíže.."
A já si prostě pořád naivně myslím, že jedinec se má possuzovat individuálně a ne podle data narození a levorukého založení. "Chci mluvit s tou psycholožkou!" trvám na svém.
Zadařilo se. Dostala mě hned úvodní věta. Paní psycholožka chvíli štrachala v lejstrech a povídá: "Ano, tak tam je problém ta výslovnost. ž, š , č... "
Bráním se, že výslovnost tedy rozhodně uváděné vady nevykazuje??!!
Odpověď je strohá: "No, já vím, tam chybí ty přední zuby, takže to se částečně samo spraví..."
Odpovídám celkem suverénně: "Martinka má chrup úplný!"
"Jistě, ty zoubky jí samozřejmě dorostou... to se spraví.."
(Martině žádný zub doposud nevypadl... takže asi nějaká mýlka???)
Trvám na předložení vypracovaného testu. Fascinuje mě nakreslená postava. Nemá 5 prstů, ale pouze jakési dvouprsté kopýtko. (Co je zas tohle za vadu???)
Psycholožka mluví o znevýhodnění leváků při grafickém projevu: Ptám se, co mohu udělat pro jeho vylepšení, ptám se po grafomotorickém kurzu, že bych ráda případné vady odstarnila, že se Martinka do školy moc těší a pokud to nebude nezbytně nutné, že bych pro odklad moc nebyla.
Psycholožka končí debatu. Žádné doporučování:  "Jo tak vy jste se už rozhodla, že ji do školy dáte? No, tak není co řešit..."
Hmm....  z toho nejsem moudrá. Nerada bych něco zanedbala, matka obvykle není schopna svoje dítě vidět objektivně, ale na druhou stranu mi zase připadá zbytečné, aby trávila další rok ve školce, kde to sice není špatné a díky velkorysosti paroubkovců to "máme zadarmo" ... leč program naší školky není na předškoláky vyloženě zaměřen, školka má smíšené třídy, takže... není-li závažného důvodu, byla bych PRO zahájení školní docházky.

Cestou domů jsme si o všem přemýšlela. Doma jsem vyzvala Martinku, ať mi namaluje nějakou postavu. Namalovala velmi ochotně baletku. A zas měla místo pěti prstů to "kopýtko". Ptala jsme se jí, proč nemá baletka pět prstů... ať si spočítá svoje prsty, moje prsty, ... všichni mají přeci 5 prstů!!
A Máťa na to: "No právě! Pět mají všichni! A ty moje mají jen dva!"
...no mě fakt klepne. Tohle nám asi nevyřeší ani dva odklady... to je prostě někde jinde....

Zapátrala jsem v srchivu. Zajímalo mne, jak malovala postavy v předškolním věku Majda... a našla jsem!
Když bylo Majdě necelých 5let, viděla naši rodinu takto:

(zleva) Majda - má 5prstů!! :-) , ale ještě se kreslí jako stojící osoba- později se začala kreslit jako sedící na vozíku;
uprostřed: táta Vlk :-)) - ten nemá 5prstů, ten má přece tlapky!!
a nakonec maminka, ta taky nemá "všech deset pohromadě" :-)), ale devět je taky dobrý :-))



Obrázek malovala ve školce :-) a dala mi ho tenkrát paní ředitelka, která Majdu měla ve třídě a dost ji toto ztvárnění naší rodiny  pobavilo ...

Tož nevím, kam tu naši mladší "osobnost" budeme integrovat ;-) Každopádně můj scénář je takový: půjde k zápisu- hned příští týden-, v květnu asi oslovím nějakou důvěryhodnou psychoosobu, aby toho našeho předškoláka zodpovědně vyšetřila... Odklad můžeme dát vždycky. Ale měl by k tomu být nějaký pádný důvod. Nerada podléhám módním trendům.

Tak si jdu přepočítat prsty a  pevně doufám, že moje číslo se od běžného průměru nebude příliš lišit :-))

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Markét, ať už jdou s těma odkladama ... do nikam!! Že je dítě v srpnu přece vůbec nic neznamená!!

Co jsem Martinku letmo viděla a co o ní čtu, to je typická předškoladna sakriš, je zvídavá, krásně se vyjadřuje, má svůj názor, proč ta by měla ještě chodit do školky???

Nenech se zblbnout, ten dnešní směr psychoporaden odsunovat letní děti, že půjdou až za rok, mě nepřestává udivovat. Jednou je hranice od 1. září do konce sprna pro školní nástup, tak proč pořád někdo řeší ty červencové a srpnové děti?

To jsem se rozohnila před půlnocí;)

Diny

wlcice řekl(a)...

No,Diny, mě dráží to, že tento důvod je uváděn na prvním místě.../hlavně denně vidím ty "odklaďáky" ve školce- povětšinou zlobí, protože se tam nudí- nikdo jim spec. program nechystá... takže já to fakt na odklad necítím... (nerada bych se mýlila) ... a taky dost dobře nechápu, jak někdo vyšetří cca 20 předškoláků během 2hodin??? Nemám ráda povrchní šetření, myslím, že některé závěry pak mohou spíš uškodit. Zkoušela jsem Martince navrhnout, ať zůstane ve školce ještě rok a měla na krajíčku... těší se, ať jde.
Pro mne nemusí být špičková managerka, ani právnička... ať se učí, jak to půjde, hlavně, ať je spokojená sama se sebou.

Pan WLK řekl(a)...

Já tedy nevím zda má ta má maminka všech deset prstů pohromadě. Ale ať počítám jak počítám, já jich na té postavičce vždy deset napočítám.
Tady se Majdě nepřepočítala.

wlcice řekl(a)...

Ježiš, ten Vlk má pravdu- po zvětšení jsem zjistila, že to není přetažeí fixou, ale asi prst- vratiprst :-)
Tak prstů mám všech 10 pohromadě, jinde je to diskutabilní :-))

Miška řekl(a)...

Wlčice,co to na tebe potažmo vás zkoušejí?Odklad pro narození v létě?
Martinku znám jen tady z blogu,ale myslím si to co ty,že na školní docházku má.Pevné nervy s Dry a Psychlogy atd!!!

Anonymní řekl(a)...

Takhle my jsem absolvovali zápis, všechno O.K. syn uměl číst a počítat a najednou v červnu přišla paní učitelka ve školce s tím, že by ho radši ještě rok nechala, protože je sociálně nepřizpůsobivý. Málem to se mnou seklo. No, bylo to v tom, že ve školce se chodilo po obědě spát, ale jako fakt museli dvě hodiny ležet a on proto brečel, že tam nechce. Prosadila jsem si ped - psych poradnu a po rozhovoru se synem mi paní doktorka řekla, ať ho ve školce v žádném případě nenecháváme, protože má zřejmě problém s paní učitelkou. Ona ho s ním měla taky, byl poměrně zvídavý, pořád se jí na něco ptal a nelítal s ostatními, to jsou její slova.
Blanka

Anonymní řekl(a)...

U nás to mezi mýma holkama fungovalo stejně, ta starší Marie tu mladší Annu taky tvrdě učila. A nebyly to Komenského metody. Teď je Anna v 1. třídě a zvládá to skvěle, já bych se toho nebála. Přece se nedá soudit člověk podle toho kolik namaluje prstů.. K tomu datu narození: já jsem narozená
26. 8. šla jsem v 6ti letech a pořád jsem bulila, ale to je o mojí povaze, jako jedináček mě prostě žádný sourozenec na ten boj ve škole nepřipravil. Olga

Anonymní řekl(a)...

Wlčice, občas k Vám do blogu nakouknu, líbí se mi Váš pohled na svět...
K odkladu: mám srpnového syna, teď je v první třídě. Jako předškolák byl hodně šikovný na počty, znal písmenka, ale měl a má problémy s grafomotorikou a ještě půl roku před školou neuměl vyslovovat R a Ř. Logopedka taky nadhodila téma odkladu, ale mě se do něj vůůůbec nechtělo - syn mi až na tu grafomotoriku přišel nadprůměrně šikovný a i sociálně zdatný, navíc jsem pozorovala, jak se ve školce už docela nudí. prostě mi už přišel dobře nastartovaný na školu. Zašli jsme do PPP, kde nám doporučili nějaká cvičení na grafomotoriku a dál chodili na logopedii, do školy jsem ho nechala zapsat. Vyslovovat správně se naučil ještě o prázdninách před začátkem školy, grafomotoriku trochu zlepšil.
Dneska je ve škole moc šikovný, jeden z nejlepších žáků ve třídě, jen to psaní holt je bída (jenže když se podívám, jak píše manžel, vím po kom to má). Jsem moc ráda, že jsme ten odklad nedali, bylo by to fakt úplně zbytečné.
Katka

Krista řekl(a)...

Já bych si z té paní psycoložky tolik nedělala. Věřím, že jste dostatečně zkušená, aby jste se rozhodla správně. Navíc někdy neuspokojit zájem dítěte o vzdělávání může znamenat utlumení tohoto zájmu. No a když ho začnete příliš uspokojovat, tak se pak může v první třídě nudit a bude taky po zájmu. A podle mých zkušeností to tito školkovští a školní psychologové berou jak na běžícím pásu, tzn. je znásobena možnost, že z nich vypadnou zmetky - odborná posouzení. (nehledě na to, že každý psycholog je stoupencem nějaké teorie, občas dost odtažité od reality (viz popsane zkusenosti Ayi).

Gabro řekl(a)...

Pani psycholožka to jistě brala hodně zrychleně, vždyť ani nevěděla o kom je řeč (ta výslovnost a chybějící přední zuby mne pobavily). Myslím, že děláš dobře. Neteř je také v srpnu a levačka a do školy nastupovala v 6ti letech. Nikdo s tím tenkrát problém neměl... (i když jí se asi v té školce tenkrát chtěli zbavit :-))

Anonymní řekl(a)...

Tak to mne zas dostalo. Miluji závěry fungovaných psychologů, kteří si i špatně identifikují děti. Anežka je narozená 29.7. a nám s odkladem dělali velké potíže. Museli jsme doložit doporučení neurologa a rehabilitačního lékaře, že chceme odklad kvůli rehabilitaci. Psycholožka nás do školy samozřejmě vyslala. V první třídě jsem odkladu litovala, protože se Anežka při výuce trochu nudila. Ale dnes (3.tř.) jsem ráda, protože vidím, jak se jí skolióza rapidně zhoršuje, když celé dopoledne sedí ve vozíku. Takže jsme ji rok ušetřili.

Martinka je dle vašeho blogu velmi velmi šikovná holčička!! A hlavně věřím ve váš názor, názor rodičů, kteří jsou soudní. A škola navíc začíná až za 8 měsíců a to je dost času pro další vývoj dítěte.
Půjdete k zápisu tam, kde chodí Majda? Tam už se na Martinku těší, že jo? :-)))

LenkaS

wlcice řekl(a)...

No, mě to datum narození jako důvod taky vadí, neb já sama jsme * 30.září a šla jsem do školy normálně-tedy 6 mi bylo po měsíci šk.docházky. Nikdy jsme problémy neměla a díky mému megavzrůstu to ani nikdo nikdy nepoznal :-) Ale to je fakt individuální. Já se spíš pozastavuji nad smyslem celé té hromadné akce-psychol. zkoumání?? Nebylo-li by přínosnější, kdyby p.uč. sespala seznam dětí, které se jí jeví na psychol. vyšetření-a ty pak v klidu a individuálně psycholog vyšetřil... třeba by si pak nezaměňoval děti (vadněmluvící mi fakt nepřišijou ;-))

Do školy, kam chodí Majda Martinka nepůjde. Taknějak se necítím na dalších 9let spolupráce...

Vybrala jsem 1.třídu podle p. učitelky, kterou znám, vím, jak pracuje a i když si tím zkomplikuju situaci v rozvozu dětí, stojí mi to za to. Chci , aby Martinka byla v klidu, aby p. uč byla vlídná, ale přísná a důsledná a to moje vyhlídnutá J.Č. splňuje :-)) ..tak snad Máťa u zápisu obstojí ;-) a nebude moc originální...nebo mě fakt trefí šlak!!! :-)

Anonymní řekl(a)...

Markét, to je jasné, ty se ale zblbnout nenecháš, já jsem narozena 28.8. a šla jsem normálně v 6 letech. Záleží na učitelce jak umí děti nadchnout, taky jsem dala dceru do vzdálenější školy, ale i mně t onepohodlí stojí za spokojenost dítěte...Držím pěsti a mimochodem kamarádky dcera u zápisu skoro nehlesla a stejně do školy šla a zvládá to v poho... Já zas čekám na t onaše první vysvědčení. Iva

Marci řekl(a)...

Markét, pár let jsem byla přítomna zápisu dětí do první třídy. Myslím,že ve vašem případě není nač čekat. Levá ruka není překážkou(všechny osoby ženského pohlaví u nás jsou také) a podívej, kam jsme to dotáhly. Pokud vydrží soustředěně vnímat 20 minut vklidu, dokáže malovat čárky,kolečka....Pak není co řešit. Ve školce bude neěťasná, tam trénujeme barvy...,co už ona dávno umí. Dej na svůj zdravý rozum...a máte ještě fůru času to ci neumí se doučit.ne?
Není odborník, jako odborník...
To předvedu, co by měla umět..

Daniela řekl(a)...

Markét, taky hlasuju pro nastoupení do první třídy ;-) . Ne, vážně, dej určitě na svůj instinkt, takovéhle hromadné, rychlovyšetření bych nepovažovala za směrodatné.

Adélka byla v SPC skoro celé dopoledne, sama a odklad nám nikdo nedoporučil. A těším se, že tu první třídu budeme mít společnou, ještě vlastně s Davídkem od Diny.

Tak škole zdar a dobrým úsudkům (nebo posudkům ;-)) zvlášť . D.

pisarka řekl(a)...

Já taky hlasuju pro školu, i když vás znám jen z blogu, mě ty argumenty proti tedy nepřesvědčily. A stejně - vlci mají packy, tak co řešit počty prstů.

Andrea řekl(a)...

Poslechni , Markét aty jsi něco podepisovala, že souhlasíš..s vyšetřrním? to by bez tvého souhlasu nemělo jít totiž....upřímně rečeno..odklady jsou má šnoční můra..už jse si psaly o tom...v pondělí příští do jedné takové třídy klušu..a protože smíšené třídy nemáme, tp si piš, že já jim program tedy udělám..hloupé je jen to, že nejmíň padesáti procentům není jaký...protože mají odklad jen proto, že si matky chtěly ulevit aprostě se nudí...nemůžu jim víc nabídnout...takže se těšíme.-( a dalších 20 procent je těch, kterým bynepomohly tři odklady..protože protě na víc nemají arodiče doufají, že se to spraví za ten rok..ale pro ty alespo=n můžu něco udělat..a zbytek tam je snad správně.dohronady to ovšem je šílená squadra..a v červnu už většinou nemůžeme nikdo..to ty státnice asi nbudou vypadat....

a pro nepříznivce spaní.jedno naše plus..nespíme..na což se těší děti..já už méně...protože jako všechno je to tak trochu,aby se vlk nažral a koza zůstala celá:-)

spát nemusí, lehnou ano, protože se musé po obědě vytřít atechnicky to jinak možmé není...a pak múžou vstát amusí si klidně hrát..pod námi jsou děti malý..a mlíácení židliček je ruší:-) takže stres nemají děti, ale já...co jim vymyslet klidného..aby na mě nechodily zuřivé klegyně....

Komunisto nesztavěly školky tak, aby se uplatńoval indivi přístup...budovy jsou staré 30 let, požadavkům rodičů nestačí:-)

martťa to zvládne...baba na svém místě nebyla, to se pozná..má body, že vyšetřil adtě je jí fuk..kašli na ní.

Anonymní řekl(a)...

Markét, chodím sem dost často (jsi takový můj pozdní večerníček), ale přiznám se, že na komentáře si už moc času nedávám. Nicméně nad tímto příspěvkem jinak nemůžu...:-) Asi nemoc z povolání. Když jsem Martinku naposledy viděla byla sice ještě v kočárku (vím, to je ostuda, že?), ale z toho, jak o ní píšeš, tak si opravdu nemyslím, že "je na odklad". Věř mi, že několik zápisů jsem organizovala a vedla je...
A co si budeme říkat. Poslední slovo je ve finále stejně jejich. Takže doufejte, že na škole jsou "normální učitelky", který nehledí na datum narození a vyhraněnost. Mimochodem, já měla ve své třídě 7 dětí (z 15!), které byly prázdninové a šli v šesti. Nikdo z nich neměl problémy!
Hanka

Miška řekl(a)...

Wlčice mám dotaz na Vlka.
Myslela jsem si,že pošlu mail,ale nechce mě to pustit :-( .
Nemám placenou doménu,ale ráda bych si vložila k sobě na blog prezentaci fotek.Poradíte mi?Síííím.
Díky.

Jitka Neradová řekl(a)...

Učitelka v první třídě (myslím tím dobrá učitelka) si sakra s těmi dětmi musí poradit a nějak sladit fáze jejich vývoje, ne? Jako jsou mnozí globálně (a někdy nespravedlivě) nastartovaný na učitele, tak já jsem (asi taky nespravedlivě)nabroušená na psychology. Nemám s nimi dobrou zkušenost,nenarazila jsem zatím na dobrého, většinou je to tak, že ani neví, kolik má dané dítě zubů- už proto bych se s ní dál nebavila. Martinka je šikovná a nevidím důvod,proč by první třídu nezvládla. A také je tu druhý úhel pohledu. Děti dorostou a pak budou v šestnácti letech ještě na základní škole. Já sama byla v šestnácti už někde na gymplu, kde je člověk brán za "dospělého". A to na základní škole prostě nejde. A pak přikazujte něco šestnáctiletému deváťákovi, který je podle zákona vlastně ještě dítě, zatímco jeho vrstevník na střední je na tom úplně jinak. Sice se říká, že odklad prodlouží dětství, ale nejsem si tím moc jistá. Ta snaha všechno unifikovat mi trochu vadí. Mám ve třídě plno prázdninových dětí a nikterak se neliší:-)a v poho všechno zvládají. Myslím, že bych se žádným odkladem nesouhlasila. A to bez ohledu na počet prstů. Navíc, děti dneska hlavně smskují a na to jim stačí palec:-)

Anonymní řekl(a)...

Milá Wlcice,
sice sem chodím téměř denně, ale mám pocit, že jsem se ještě napsat neodhodlala...
Vaše Martinka mi tedy opravdu nepřijde jako někdo, kdo by byl nezpůsobilý do školy, jasně, má tedy vypadlý ty zuby a pak šišlá (no tak to je děs takový hodnocení!!!), ale když o ní něco napíšete, je to rozumná holka.
Já mám stejně starý dítě, teda, o měsíc starší, na zápis jdeme za 3 týdny. A jsem FAKT zvědavá, co mi kdo kde řekne, protože, kruci, chápu, že podle kreseb se hodně pozná, na druhou stranu ne všichni jsou přece nadaní na všechno a podle mně není tak podstaný, jestli 5 prstů namaluje nebo ne, ale že ví, kolik jich člověk má. Já když zkoušela kresbu k zápisu, tak jsem zírala. Hlava - až na oči, kolem kterých jsou paprsky - jakože řasy - docela dobrý, tělo, ujde. Ale ruce k tomu kůly a nohy asi tak 4x větší než tělo, jasně špatně proporcionálně..
Taky uvažuju, co se školou, protože je to asi tak, jak psala Andy, spousta letních dětí nejde, protože se rodičům prostě nechce mít už povinnosti, i když by děti na to měly, že jo.. Tak se mi taky nějak nechce jí dávat, když tam bude nejmladší. Ale na druhou stranu vím, že nejspíš půjde (pokud teda v PPP, kam nakonec radši jdeme neřeknou opak, dohodla jsem se tam, že na ní v únoru kouknou a kdyby byl nějaký problém, proč nejít, tak ještě v květnu), prostě proto,že jí v létě bude 6, za nás se to taky neřešilo, prostě každý šel. A taky její kamarádka jde.
A jestli máte vybranou školu, kam, líbí se Vám učitelka, tak to je velké +, fakt nevím, ale s Martinkou, jak jí znám z blogu, bych teda neváhala. A navíc má moc prima "učitelku", Majda jí připraví!
Přeju Vám všem hodně štěstí!
draky

K. řekl(a)...

Se zájmem jsem přečetla článek a všechny komentáře.
M. je dubnovej, odklad školní docházky doporučili s tím, že je školní zralost hraniční, ale ať počkáme ještě do května. Papír o odkladu prý stačí dát až do konce května.
Sama jsem zvědavá, jak dopadneme u zápisu. V něčem je na školu připravenej bezvadně, nejhorší je soustředění. 20 minut v klidu, to nedá ani náhodou....