Betlém z másla

26.12.2009

Betlém z másla můžete spatřit cca 15km severně od Prahy ve vesničce Máslovice. Budova se zvenku tváří nenápadně: V erbu vsi je samozřejmě máselnice-stejnětak na turistické známce ;-) Pohodlně sem dojedete ze stanice metra Kobylisy příměstskou autobusovou  linkou č.374.


Muzeum  je celkem honosný název pro sbírku předmětů souvisejících s výrobou másla, které byly shromážděny do jedné místnosti ;-)
/Majda zvládla prohlídku na svém elektrickém vozíku- jen bylo potřeba pomoci překonat jeden schod při vstupu. Dveře jsou tipťop, ale projela/


Můžeme tam zhlédnout různétypy máselnic- ty sloužily na stloukání másla:


a taky trdlo - tedy formu na hnětení másla:


Dříve se mléko prodávalo ve sklěněných lahvích se širokým hrdlem. Pamatuju si, jak babička vždycky láhve před vrácením vymývala speciálním kulatým kartáčem, aby v nich nezbyly škraloupy.
V muzeu je k vidění i maxiláhev- v porovnání s tou běžnou litrovou vypadá opravdu giganticky :-)

Pro soutěživé typy přidávám otázku: Kolik litrů mléka se vejde do této obrláhve?


Správná odpověď je: něco málo přes 73 žejdlíků českých :-)



Chloubou muzea je betlém vyrobený z másla. Je k vidění pouze v prosinci a v lednu. V místnosti je teplota asi jako v lednici, aby se veledílo nezkazilo.

Celkový pohled:

Detail:


Betlém rozhodně stojí za vidění, neumím si představit, kolik trpělivosti a zručnosti bylo potřeba k vymodelování všech figurek a drobností- třeba andělských křídel a tak .-)


Druhou (a poslední místností muzea) je výstava sbírky plyšových medvědů. Jako malá jsem taky vlastnila slušný počet plyšových svěřenců. Různě jsem je vyučovala, vychovávala, oblíkala a milovala. Každý měl své jméno a výsadní místo v mé posteli. Moje mladší dcera to zdědila- spí jak obložený chlebíček a trpí, když má některého vyloučit ze spolunocležnictví a dát ho do krabice :-(

Zdejší medvědi seděli spokojeně a spořádaně na policích.


Tenhle se mi líbil moc. Bylo na něm vidět, že je stár a že byl -dle vydřené srsti a prosvítající slámové výplně- i velmi milován svým dětským majitelem. Někteří medvědi u sebe měli i "darovací dekret"- v němž dárce zpravidla psal o původu médi, o jeho stáří a prosil paní sběratelku o slušné zacházení ;-)


Jedna holčička dokonce pro paní sběratelku namalovala atlas medvědů :-) úžasné dílo a výborný nápad !!


Vyfotila jsem alespoň jeden detail o medvídkovi, kterého zbožňuje naše Martinka:




Návštěva muzea nám zabrala asi půl hodiny. bylo krásně, a tak jsme si ještě prošli vesnici. Otevřela se nám krásná vyhlídka do kraje- na Říp a okolí.


A taky jsem obdivovala "skvosty" satelitní architektury. Inu někdy jsou moje představy o krásnu poněkud odlišné ....  Vila je jistě honosná... ;-)


Ale někteří starousedlíci preferují zcela jiný styl bydlení :-) /toto je tedy zase úplně opačný extrém:-) / - takové hezké zátiší :-)) Myslím, že náš děda je jistým nadějným tvůrcem takových zátiší...jen my mu jeho umění kazíme :-(


Výlet to byl moc pěkný, trochu poučný... za pěkného počasí se dá pohodlně dojít k Vltavě, kde je přívoz.

4 komentáře:

zuzi řekl(a)...

Hezký text, veselý milý i poučný. Betlém z másla na rozdíl od ostatních informací mě ale nenedchl. nemám tuky ráda a máslo žlukne, snad na noc putuje alespoň do lednice. měli by u vchodu kontrolovat návštěvníky, uda nemají s sebou fény. Jedno zastrčení jeho do zásuvky a bylo by po betlému :)). Ta domovní věž a zátiší do kontrastu mě fakt pobavilo :))). zuzi

Anonymní řekl(a)...

Moc hezké a zajímavé čtení:-)Samozřejmě i obrazový doprovod je vynikající.Výlet do Máslovic jsem si s vámi hezky užila,díky :-))

ivy

Andrea řekl(a)...

tak yděkuji za virtuální prohlídku, jste prostě akčňáci...:-)

Gabro řekl(a)...

Mne zaujalo to TRDLO :-). Nechápu pak, proč se říká: "Ty jsi ale trdlo!" Když je to tak hezká formička :-)))...

Medvídci také pěkní. Jen já nikdy žádnou nej hračku nevlastnila... Já raději trápila živá zvířátka :-).